Май 2020


ISSN  1846-8756

Литературная гостиная

„S onu stranu boje" - neizrečeno i neopipljivo stvaralaštvo slikara. Retrospektiva grafičkog opusa Marca Chagalla

Suradnjom tvrtke iz Rovinja „Rebel Kolektiv“ i Narodnog muzeja Zadar u Kneževoj palači organizirana je izložba retrospektive grafičkog opusa Marca Chagalla pod nazivom "Marc Chagall: S onu stranu boje".

Simbolično, vrata Palače bila su otvorena upravo na 130. obljetnicu rođenja jednog od najvećih umjetnika 20 st. koji svojim životnim i kreativnim putem svjedoči vrlo sličnu sudbinu, predanost i snagu poput prilika u kojima je Palača povijesno nastajala, nestajala, ali ostala. Retrospektivni postav grafičkog opusa "S onu stranu boje" rezultat je odabira radova raznih europskih kolekcionara kojeg u Hrvatsku dovodi ovaj tim entuzijasta moderne umjetnosti.

Izložba obuhvaća 114 grafičkih radova iz ranih dvadesetih do sredine osamdesetih godina prošlog stoljeća gdje će kroz seriju litografija, bakroreza i drvoreza, javnost je dobila jedinstvenu priliku uroniti u umjetnikov konstantan dijalog s vječnim.

Zaljubljenost u svoju ženu, zanesenost sveprisutnošću Božanskog, prijeka vjernost rusko-židovskim korijenima, nesretna očaranost motivima rodnog Vitebska ili pak apolitična osuđenost na egzodus pretače se kroz predstavljene serije ilustracija Biblije, Gogoljevih Mrtvih duša, Homerove Odiseje, Poeme, prozora Jeruzalema, Cirkusa, Pariza, Longova epa Dafnis i Hloja, uključujući zavidan broj drugih Šagalovih grafičkih ostvarenja.

Spoj umjetnikovog osebujnog životnog puta i strastvenog stvaralaštva; između ljubavi i revolucija, slobodarskog Pariza i oktobarske Rusije, oblikuje lik usamljenog vizionara, građanina svijeta, istovremene naivne neokaljanosti i hrabre začuđenosti u personifikaciju univerzalnog stranca vječna šarma. Duboko religiozan i istinski domoljuban, njegov je rad vjerojatno najglasniji apel modernog doba za tolerancijom i poštivanjem drugoga.

U ovom obliku izložba je postavljena prvi put. Prošle godine ona je bila postavljena u Rovinju ali u puno manjem obimu. Zajedno s organizatoricom Natašom Bošnjaković iz Rebel Kolektiva, prošetat ćemo kroz izložbu, a njezina zanesenost umjetnošću nadilazi profesionalizam kustosa i prenosi posjetitelju duboko, zabranjeno, neizrečeno i neopipljivo stvaralaštvo slikara kojeg svaki Rus bez obzira na sve smatra djelom svoje domovine.   

Zašto baš Šagal i zašto baš Kneževi dvori?

Odgovor na ovo pitanje je jednostavan.  Život umjetnika je obilježen velikim svjetskim sukobima, tragedijama i migracijama ali on je našao utjehu u umjetnosti i stvaranju pa je simbolički da je njegova izložba postavljena u palači koja je kroz umjetnički izričaj oživjela nakon ratnog stradanja.

Međutim, ideja izložbe je došla slučajno. Rebel Kolektiv je tvrtka koja se bavi organizacijom izložbi pa u svrhu toga se povezuje s muzejima, privatnim galerijama, kolekcionarima i javnim institucijama iz zemlje i inozemstva kako bi ostvarila što kvalitetniji izložbeni program i privukla što veći broj posjetitelja u kulturne ustanove. Može se reći da to više nije samo posao nego misija koju osnivači tvrtke dokazali kroz organizaciju izložbi radova velikana moderne umjetnosti 20. stoljeća: Salvadora Dalíja, Pabla Picassa, Joana Miróa, a evo, već po drugi put Marca Chagalla.

Poznato je da dom-muzej Marka Chagalla nalazi se u Vitebsku pa je prva pomisao bila da su radovi posuđeni iz te velike kolekcije. Ispostavilo se da su svi radovi na izložbi isključivo vlasništvo privatnih kolekcionara iz mnogih država, a svaka je priča drugačija. 

Cilj ovih neobičnih poduzetnika izlaganjem svjetske moderne ljudima koji nemaju priliku vidjeti takvo što u svojoj zemlji prezentirati dublji kulturni kontekst turističke ponude Hrvatske. Izgleda da su pronašli savršeni model u kojem i domaća i strana javnost okupe oko kulturnog sadržaja.

Obavili su jako veliki posao dok su privoljeli toliko kolekcionara da posude radove za izložbu, te su na kraju izložili 114 radova  podijeljene u tematske cjeline koje se odnose na razlog nastanka radova.

Postav u prvoj dvorani je posvećen ilustracijama romana „Mrtve duše“. Cijeli modernistički pokret potkrijepljen je mišlju koja dolazi iz književnosti zbog čega je grafička umjetnost doživjela procvat početkom 20 stoljeća i Chagall nije ostao postrance.  Kad se prihvaća interpretacije realističkog romana radi to na modernistički način koji odražava ne stvarnost, a prije unutarnji doživljaj te stvarnosti, vlastiti doživljaj književnog .

S druge strane umjetnost Marka Chagalla nemoguće je shvatiti odvojeno od njegovog života. Kad se bavi bilo kojom temom, da li tematizira Bibliju, oslikava prozori sinagoge ili slika svoj život u Parizu, to je uvijek amalgamacija i pretakanje vlastitih doživljaja i one teme kojom se bavi.

Njegov život ima četiri osnovne referentne točke: odrastanje u Vitebsku, Biblija, odnosno židovstvo, vjera i Bog, ljubav prema ženi Belli i Francuska. Što god je slikao to je uvijek tu. Život u Americi nije ostavio traga u njegovom slikarstvu, a sam umjetnik je govorio da postoji dvije savršene stvari: Biblija i mozartova „čarobna frula“. U svakom trenutku života se vraćao mudrosti biblijske riječi, po utjehu, po odgovor i tako se prihvatio ilustracije Biblije. To je više nego bitno čak revolucionarno jer židovstvo, kao neki duhovni temelj koji on njeguje, je branilo razvoj slikarstva, a Chagall ne samo da je krenuo tim stopama nego ga je doveo do savršenstva.

Odlazi na školovanje u Peterburg i tamo upoznaje Židovku iz Vitebska!!! Bellu Rozenfeld. Sretnom okolnosti dobije priliku otići u Pariz u samu žižu intelektualnih zbivanja, gdje doživi kulturni šok, o čemu kasnije napiše da nije imao prebijenog novčića ali ga je hranio slobodarski duh tog grada, odnosno Rusija njemu je uvijek falila ali inspiraciju je dobio u Francuskoj. Početkom I Svjetskog rata vratio se nakratko u Vitebsk, po Bellu, ali su ostali dugih osam godina.  Odmah po završetku rata zajedno s Bellom se vrača u Pariz i uranja u najljepše emotivno, financijski i umjetničko razdoblje njihovog života.

Uz uzbudljivu Natašinu priču prelazimo u veliku dvoranu gdje su izložene grafike iz serije Biblija, čija je vrijednost iznimna već po tome što Chagall ne samo da se počeo kao Židov baviti slikarstvom, odnosno da se usudio ići kontra društvenih uvjetovanosti, nego se usudio naslikati božji lik, dati mu ljudske osobine i naglasiti kao element ljudskog života zelenom bojom, te se usudio baviti ženom odnosno seksualnošću koju naglašava crvenom bojim.

Za razliku od Picassa i Dali koji su društvene norme glasno rušili, Chagall ima profinjenost i mudrost. Na tako tih i sofisticiran način ruši sve norme da bi na kraju bio slavljen kao jedan od najvećih Židova u povijesti. Dao si je slobodu da interpretira dogmu na individualan način i za života je uživao svjetsku slavu.

Slijedi burno nesretno razdoblje života. Tijekom drugog svjetskog rada francuska vlada stavlja Chagalla na popis ljudi ključnih za kulturu što mu pruži priliku otići s obitelji u Ameriku u New York. Ovdje njemu se uopće nije svidjelo ali ironijom sudbine baš u New Yorku doživio je svjetsku slavu. Radost povratka u Europu zamračuje gubitak voljene Belle, te slikar pada u kreativnu depresiju. Tugu pretače u slike jer od sada svaki ženski element u njegovim radovima je aluzija i njegovo sjećanje na Bellu, na najljepše razdoblje života.

Ipak, ženi s Engleskinjom Virginiom Hagart, ali se rastaje od nje nakon 7 godina i ženi se svojom asistenticom Židovkom Valentinom Brodski. Ovaj brak za razliku od prethodnog ima inspirativnog učinka jer na bračnom putovanju u Grčkoj gdje dobiva nadahnuće za ciklus Dafnis i Hloja, najcjenjeniju njegova seriju koja se smatrana ultimativnim dosegom igre svjetlosti.

Veliki preokret u slikarstvu Chagall doživi nakon povratka u Francusku Na platnu se rađa kompletno drugi imaginarij, druga tematika i drugi kolorit. Nastanjuje se izvan Pariza, na jugu Francuske, napušta rusku školu s njezinim teškim bojama i preuzima kolorit francuske Azurne obale. Međutim, niti u jednom trenutku ne zaboravlja svoj identitet i njega naglašava tako da koristi likove pijetlova, riba, jaraca, (koji je uvijek aluzija na Vitebsk), a same životinje su sjećanje na odrastanje u Vitebsku.

Puno putuje, dobiva priliku oslikati vitraje za velike prostore, uključujući katedrale. Kad je došao u Jeruzalem, osjetio je da je došao u duhovnu domovinu. Oslikava vitraje u sveučilišnoj bolnici u Jeruzalemu tako da svaki od prozora posvećuje jednom od sinova Jakovljevih – 12 koljena Izraelovih.  Chagall je prvi umjetnik koji spaja kršćanske i židovske elemente kroz priču o svom životu jer nikad ne odvaja temu od vlastitog doživljaja.

Pred kraj života koji je potrajao 98. godina, uglavnom se bavi sjećanjem na Bellu, svoj slikarski izražaj i život u Parizu. Izloženi su radovi koji sumiraju ono što je njemu u životu bilo bitno.

Poznata je slika gdje umjetnik sebe prikazuje kao slikara u crvenom sakou u znak strasti prema tom poslu, Bella i on su u nadrealnom položaju, a leđa mu čuva koza, odnosno Vitebsk koji mu je dao temelj i snagu. Zadnji grafički rad – slika svoje napuštanje zemaljskog života i sumira jedino bitne elemente koji su taj život obilježili. Slika anđeoska krila kao simbol vjere koja mu daje snagu i Boga koji ga vuče u drugu dimenziju.

Najbitnijim u svemiru Chagall je smatrao ljubav, a umro je 28 ožujka 1985. godine u liftu koji se dizao gore kao da ga je smrt ulovila u letu kao na njegovim slikama.  

Katarina Todorcev Hlača

23 июня 2017г.

Холод… Он сковывает мысли, ледяными жгутами опутывает тело. Возможность думать исчезает, тихо тает в белом равнодушном мареве, осторожно обволакивающем, сулящем долгожданный покой.
Зимние коричневые листья невесело шуршат под ногами. Мы с кошкой прогуливаемся по лесу. Неожиданно вижу притаившуюся рысь.
Все русские классики, все сколько-нибудь крупные писатели дореволюционной России как-нибудь — с раздражением ли, с любовью ли, с твердой верой ли, — а пасхальной темы хотя бы раз в своем творчестве касались. Сто лет назад процветал даже особый жанр пасхального назидательного рассказа, и ему отдавали дань лучшие литераторы того времени.
Ništa nije, kao što su, zagrebačke jeseni, kad' se, starogradskim ulicama, prospu zreli kesteni...
Umjesto jednog učitelja sada nam u petom razredu predaje čak osam nastavnika. Novi smo i mi njima i oni nama. Osim trojice ponavljača koji su novi samo nama. Jednog, koji se zove Denis, nastavnici poznaju i previše dobro jer treći put pohađa peti razred.
Покой ночной в тандеме со стихами Я принимаю данность сиих уз И шепот из небес мне данный Вершит души моей пророческий союз.
Laureat Velike knjige Jevgenij Vodolazkin s romanom «Avijatičar» 2016. godine osvojio je drugo mjesto, dok je tri godine ranije nagradu osvojio njegov roman «Lavr» premijerno u hrvatskom prijevodu Naklade Ljevak predstavljen na pulskom 25. Sajmu knjiga u sklopu programa «Slavenski đardin».
Guzel Jahina, jedna od najčitanijih književnica u Rusiji, na Sa(n)am knjige u Pulu došla sa svojim drugim romanom „Volgina djeca“ u izdanju nakladničke kuće Hena com. Ovo je drugi put da književnica osvaja prestižnu nagradu nakon što je prije četiri godine nju osvojio njezin prvi roman „Zulejha otvara oči“.
Номер журнала «Иностранная литература» под общим названием «Хорватия, какая она?» посвящен хорватской литературе.
Kazalište „Gavran“ je premjerno izvelo novu predstavu svog osnivača i jedinog autora-dramaturga Mire Gavrana „Sve o muškarcima“.
Drugi rujanski susret pjesnika pod platanom, starom 201 godina, ove godine održan je 14. 9. 2019. Sudionici susreta bili su eminentni hrvatski pjesnici predvođeni akademikom Lukom Paljetkom. Nastupili su Sonja Manojlović, Natalija Vorobjova, Božica Jelušić, Ernest Fišer, Joso Soja Živković, Stanko Krnjić, Marina Kljajo Radić i fra Ivan Kramar.
Zagrebački Muzej Mimara predstavio je najnoviju monografiju „Dimitrije Art“ posvećenu 50 godina rada Dimitrija Popovića, slikara i pisca i umjetnika.
"Duga u crnini", prva kazališna predstava u našoj zemlji koja se bavi životom i poezijom ruske pjesnikinje Marine Cvetajeve premijerno je izvedena na zagrebačkoj Sceni Ribnjak. Umjetnica Marija Sekelez odlučila je scenski interpretirati autobiografsku prozu ove ruske pjesnikinje.

Страницы

< Предыдущая  |  Следующая >

1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Колонка редактора
Начитавшись всего и вся о коронавирусе и пройдя фазу «ой, что делать? ой, что делать?», я решила выработать для себя стратегию профилактики, которая, кстати, может помочь и в случае гриппа и всех последующих вирусов, которые периодически появляются, и почему-то все из Китая.
Литературная гостиная
Холод… Он сковывает мысли, ледяными жгутами опутывает тело. Возможность думать исчезает, тихо тает в белом равнодушном мареве, осторожно обволакивающем, сулящем долгожданный покой.
Книжная полка
Autorica ne štedi ni sebe ni druge, otkriva ono što bi mnogi rado prešutjeli jer smatra da ličnost stvaraju i udarci i kušnje. A ona upravo o kušnjama i udarcima piše u ovoj knjizi, a njih je, vidjet ćete, bilo mnogo.
Анонс событий
Для тех, кто любит читать российскую прессу далко от родины, популярное издание „Аргументы и Факты Европа“ , принимая во внимание, что сейчас сложно купить печатное издание в киоске, предлагает оформить юбилейную подписку на 25 номеров газеты „Аргументы и Факты Европа“ за 45 евро.
Настоящее Положение определяет условия, порядок организации и проведения Международного творческого конкурса «Всемирный Пушкин» (далее – Конкурс), посвященного в 2020 году 75 - летию Победы советского народа в Великой Отечественной войне.
Юридическая консультация
Наконец-то народные избранники в Думе занялись вопросом русских, проживающих в Российской Федерации и составляющих 80 процентов населения. Мне это особенно приятно, поскольку я уже неоднократно обращала внимание читателей, что русские и россияне или русскоязычные - это не одно и то же. Мое внимание привлекло предложение по поправке в Конституцию Константина Затулина.
 
Фонд Русский мир
ЛЕТОПИСЬ, ISSN 1846-8756
ИЗДАТЕЛЬ
РУССКИЙ КУЛЬТУРНЫЙ КРУГ
www.ruskaljetopis.hr

Главный редактор
Катарина Тодорцева Хлача
rinahlača@gmail.com
ruskikulturnikrug@gmail.com
GSM +385 921753826
Модераторы
Катарина Тодорцева Хлача
Виктория Тодорцева
Отдел новостей и реклама
Виктория Тодорцева

Дизайн, фотографии
Елена Литвинова
Ненад Марьян Хлача
Корректура
Евгения Чуто (русский)
Ненад Марьян Хлача (хорватский)

Перевод
Катарина Тодорцева Хлача
Виктория Тодорцева

Техническая поддержка
Тимошенко Дмитрий
Интернет-журнал издается при содействии
Фонда «РУССКИЙ МИР»

Все авторские права защищены законом

Затраты на реализацию Проекта частично покрыты за счет Гранта, предоставленного фондом «Русский мир».
 
IMPESUM
LJETOPIS, ISSN 1846-8756
IZDAVAČ
SAVEZ RUSA RH
www.ruskaljetopis.hr

Glavna urednica
Katarina Todorcev Hlača
rinahlača@gmail.com
ruskikulturnikrug@gmail.com
GSM +385 921753826
Moderatori
Katarina Todorcev Hlača
Viktorija Todorceva

Odjel „Novosti iz Rusije“
i reklama
Viktorija Todorceva

Dizajn, fotografiji
Jelena Litvinova
Nenad Marijan Hlača
Lektura
Eugenija Ćuto (ruski)
Nenad Marijan Hlača (hrvatski)

Prijevod
Katarina Todorcev Hlača
Viktorija Todorceva

Tehnička podrška
Timoshenko Dmitrij
Časopis izlazi u skladu sa
«Zakonom o elektroničkim medijima»
NN 153/09, 84/11, 94/13, 136/13

Sva autorska prava zakonom su zaštićena

Glasilo izlazi uz financijsku potporu Savjeta za nacionalne manjine RH