Январь 2020


ISSN  1846-8756

Хорватия: культура, туризм, экономика

Veza preko „Cabareta“.

Treći tjedan u veljači obilježila su dva naizgled sasvim različita događaja. Ali, to je samo naizgled. Ako dobro pogledamo, radi se o istoj društvenoj pojavi.

Naime, u subotu cijela Hrvatska preko ekrana pratila je izbor DORA koju je eto, nakon 8. godina ponovo imamo. Gledala sam više iz navike stečene još u doba mog „sovjetskog“ novinarstva kad sam bila zadužena za kulturu u gradskom „Večernjaku“. Dok sam gledala, sjetila sam se riječi najpoznatijeg humorista, mog odesita Mihaila Žvaneckog: „ Domoljublje je zapravo precizno, lako razumljivo i dobro argumentirano objašnjenje zašto mi moramo živjeti gore nego drugi“.  Prvo što sam zapazila da među natjecateljima na Dori nema poznatih lica hrvatske estrade. Nakon što sam odgledala pola, shvatila sam i zašto – da nije tako sramotno izletjeti već polufinalu. A kad sam vidjela tko je proglašen za pobjednika, shvatila sam da bi bilo bolje da uopće ne sudjelujemo na Euroviziji, ostanimo na Dori.    

Drugi po meni je jako bitan događaj je nova predstava „Kerempuha“ i kazališta „Morugva“ „Cabaret preko veze“.

Prvo što sam pomislila nakon 15 minuta predstave da oni koji su glasovali za „bijelog anđela“ na Dori sigurno se neće naći na ovoj predstavi. I ja njih razumijem. Nitko ne voli kad „životna dostignuća“ stečena teškom borbom u pronalasku veza i vezica netko tako zgodno popljuje sa scene. Ne moraš biti upućen u detalje „barbalukinog“ protežiranja da bi od prve prepoznao likove u predstavi koji su došli u Zagreb, te preko veza i ucjena su zauzeli mjesta koji bi trebali pripasti drugima. Međutim, sve je to u prošlosti. Danas svi oni imaju „anđeoska krila“ i misle da su svoje mjesto pod suncem dobili zahvaljujući vlastitom talentu i trudu. A eto, s javne pozornice njih podsjećaju kako se to zapravo dogodilo. 

Žena kanadskog Hrvata povratnika koji je sudjelovao u „prihvatizaciji“ Hrvatske, koja nakon njegove smrti nakon što je spiskala svu lovu otvorila poduzeće za čišćenje i dobiva narudžbe od muževih prijatelja – isto takvih tajkuna. Netalentirana glumica – gospođica ministarka, koja je ostala bez svemoćnog tate i sada se mora probijati preko kreveta. Ravnateljica kazališta koja je 20 godina na mjestu knjigovođe „frizirala“ račune, a sada je dobila vlast nad onima „tko nju jučer uopće nije primjećivao“. Čistačica koja je također posao dobila preko prijateljice koja se dobro uhljebila u Zagrebu.  Svi imaju lako prepoznatljive prototipe. I ne samo jedan!

Šokira ali i raduje da je tekst i režija na tragu „frličevizma“. Onaj čije fino uho ne podnosi psovke, može ostati doma i gledati reprizu Dore, jer bez te grube ali prepoznatljive leksike jednostavno nemoguće dati točan prikaz likova. Kako bi rekli Rusi, nije lijepo psovati, ali razgovor bez psovke se pretvara u izlaganje. Evo,recimo, probajte zamijeniti riječ „kurac“ na „penis“. Što ste dobili? Razgovor s urologom ili ispovijed prostitutke?

Najsmješnije ali i najtužnije da situacije u kojima se „rađaju“ karakterni likovi do te mjere realni da uopće ne znaš da li se nalaziš u kazalištu ili u stvarnom životu. Jedina je razlika da u stvarnom životu takav lik neće ni najboljoj prijateljici sve ispričati ovako ogoljeno i otvoreno. To je rijetka pojava kad kazalište nije „veliko čudo“ zato što nama pokazuje kakvima moramo biti, kako je govorila jedna od heroina Tove Jansson, a „velika prljava lokva“ u kojoj mi takvi kakvi jesmo, makar mislimo da se to na nas osobno ne odnosi.  

Odmah sam se sjetila da u doba mog novinarstva koje je palo na kraj danas pokojnog Sovjetskog Saveza, pojavilo se jako puno satiričnih predstava jer izgleda da čim je gore stanje u državi, tim se više narod „brani“ humorom i satirom. To je jednostavno obrambeni mehanizam. Ljudi znaju kako mora biti ali su izgubili svaku nadu da će jednog dana tako i biti. Humor i satira svjedoče da nisu jedini tko vidi što se događa okolo, ali netko još ima i hrabrost da progovori na glas.

Malo me iznenadio kraj predstave. Bojim se da ni sam autor ne vjeruje da će stara frajla ostaviti Zagreb, mjesto ravnateljice kazališta i otići na selo, a glumica koja preko tko zna koliko kreveta i ucjena dobila stalan angažman u tom istom kazalištu odjednom će se pretvori u onog „bijelog anđela“ koji se sprema odletjeti u Izrael. Osnivačica firme za čišćenje koja je iz svog džakuzi dospjela ravno u fotelju „gazde prijestolnice“ te se navukla na drogu i završila je „negdje u Indiji“, isto nije baš uvjerljiva. Stvarnost svjedoči upravo suprotno – ta fotelja je jača od bilo koje droge, onaj tko se jedanput nje dočepao…. Jedino vjerujem da čistačica koja se bila odrekla sina „pedera“ pomirila se sa tom činjenicom te otišla u Berlin čuvati „njihovu djecu i čistiti stan“. Možda nisam u pravu, ali čini se da je autor takvim malo uvjerljivim krajem također provocira gledatelja. Neka svatko shvaća u skladu sa svojom „pokvarenošću“. Na kraju krajeva svi mi volimo misliti da imamo bijela krila, makar i umjetna.          

Katarina Todorcev Hlača

18 февраля 2019г.

U zagrebačkom HNK „Orašar“, jedan od najljepših baleta na svijetu, premijerno izveden 29. studenog u koreografiji Vladimira Malakhova pod ravnanjem Diana Tchobanova, dok premjera predstave „Orašar“ u izvedbi Baleta uz orkestar riječkog HNK Ivana pl. Zajca nastala je u koprodukciji s INK – Gradskim kazalištem u Puli održana je 7 prosinca.
Prvog dana prosinca Međunarodni klub žena Zagreb pod pokroviteljstvom Ureda Predsjednice Republike u prostorijama Zagrebačkog Velesajma organizirao je već tradicionalni Božićni sajam koji ima humanitarni karakter.
Nagrada Tito Strozzi za najbolje umjetničko ostvarenje Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u sezoni 2018./2019. dodijeljena je autorskom projektu Bobe Jelčića Tri sestre te cijelom autorskom timu i glumcima koji su sudjelovali u realizaciji predstave.
Популярный фестиваль «Musica Maxima» в одиннадцатый раз распахнул свои двери загребским любителям классической музыки и гостям хорватской столицы. В его названии – имя вдохновителя и художественного руководителя фестиваля, блистательного российского музыканта Максима Федотова, которого в прессе часто называют «русским Паганини», в чьих руках скрипка творит чудеса. Во время проведения фестиваля в столицу Хорватии съезжаются знаменитые исполнители со всего мира, а российских музыкантов здесь давно знают и любят.
Biografski dokumentarac o Branku Črncu Tusti i njegovu pulskom punk-rock bendu KUD Idijoti svoju će svjetsku premijeru imao je u Motovunu, a u ponedjeljak, 30. rujna u Kinu Studentskog Centra pred mnogobrojnom publikom održana je svečana zagrebačka premijera dugometražnog biografskog dokumentarca „Tusta“.
Nacionalne manjine premalo su zastupljene u javnim medijima zaključak je okruglog stola o istoimenoj temi održanoga 24. kolovoza u Osnovnoj školi Josipa Kozarca u Lipovljanima u okviru manifestacije Lipovljanski susreti 2019.
Lipovljanski susreti 2019. tradicionalna manifestacija trajali su od 22. do 25. kolovoza 2019. Manifestaciju je otvorio sisačko-moslavački župan Ivo Žinić, izaslanik predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, pokroviteljice Lipovljanski susreti 2019.
В Хорватии 2019 год отмечается как год хорватско-китайской культуры и туризма, поскольку наша страна является важным стратегическим партнером Китая и чрезвычайно интересным деловым туристическим направлением. Китайские туристы любят путешествовать даже вне сезона, интересуются природными и культурными достопримечательностями, гастрономией и являются хорошими потребителями.
U zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt 17. lipnja svečano je otvorena izložba fotografija jednog od najznačajnijih umjetnika ruske avangarde Aleksandra Rodčenka. Rodčenko je uveo ideale konstruktivizma u fotografiju te razvio postupke i alate za njihovu primjenu. Svakom sljedećom fotografskom serijom postavljao je nove zadatke i pisao manifeste kako ih ostvariti.
Novi autorski projekt redatelja Bobe Jelčića Tri sestre kazališni je laboratorij koji istražuje mjesto nacionalnog kazališta u kontekstu 21. stoljeća. Osim izmicanja iz zadanih okvira, polazišna točka iz koje kreće redateljsko i glumačko istraživanje nije samo sudbina Čehovljevih junakinja i junaka, već i svih nas.
Aktualna, genijalna, smiješna, tužna, zbunjujuća, neshvatljiva i kristalno jasna nova predstava kazališta “Komedija” Ja od jutra nisam stao izaziva buru emocija kod gledatelja oba spola. A te emocije su dijametralne.
На росссийских сайтах, рекламирующих выставки яхт и катеров, как правило, нет Хорватии. А зря! Туристам хорошо известны чудесные пляжи, хорошая кухня, спокойный отдых на адриатическом побережье Хорватии, а вот посетить хорватские ярмарки-выставки туристам недосуг. Наверное, из России ехать с Хорватию посмотреть на кораблик и вправду далековато, но вот наши многочисленные соотечественники из Европы не пожалеют, если в феврале «заглянут на огонек» в Загреб.

Страницы

< Предыдущая  |  Следующая >

1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Колонка редактора
Мы тут намедни душевно пообщались с Викой Челан, и выяснилось, что многие из наших соотечественников просто горят желанием участвовать в общественной работе. Желание, конечно, похвальное, но вот его реализация предполагается по старому сценарию – мы даем идею, а вы ее воплощаетет в жизнь согласно нашим ценным указаниям.
Литературная гостиная
Katarina Todorcev Hlača
Guzel Jahina, jedna od najčitanijih književnica u Rusiji, na Sa(n)am knjige u Pulu došla sa svojim drugim romanom „Volgina djeca“ u izdanju nakladničke kuće Hena com. Ovo je drugi put da književnica osvaja prestižnu nagradu nakon što je prije četiri godine nju osvojio njezin prvi roman „Zulejha otvara oči“.
Книжная полка
Roman nedavno preminule književnice i urednice Irene Lukšić "Berlin - Pariz" u izdanju nakladnika Disput, originalan je intertekstualni eksperiment koji na materijalu manje poznate pripovijetke Vladimira Nabokova ispisuje epsku fresku europske stvarnosti 20-ih godina prošloga stoljeća.
Анонс событий
Организаторы рады приветствовать всех участников прошлых лет, а также новых желающих показать свои способности в декламации русской прозы! Регистрация на конкурс продлится до 15 января 2020 года
Юридическая консультация
Наверняка многих из нас уже интересует вопрос наследства, тем более, что для некоторых в Хорватии это второй или третий брак, в котором есть дети из первых браков или родители.
 
Фонд Русский мир
ЛЕТОПИСЬ, ISSN 1846-8756
ИЗДАТЕЛЬ
РУССКИЙ КУЛЬТУРНЫЙ КРУГ
www.ruskaljetopis.hr

Главный редактор
Катарина Тодорцева Хлача
rinahlača@gmail.com
ruskikulturnikrug@gmail.com
GSM +385 921753826
Модераторы
Катарина Тодорцева Хлача
Виктория Тодорцева
Отдел новостей и реклама
Виктория Тодорцева

Дизайн, фотографии
Елена Литвинова
Ненад Марьян Хлача
Корректура
Евгения Чуто (русский)
Ненад Марьян Хлача (хорватский)

Перевод
Катарина Тодорцева Хлача
Виктория Тодорцева

Техническая поддержка
Тимошенко Дмитрий
Интернет-журнал издается при содействии
Фонда «РУССКИЙ МИР»

Все авторские права защищены законом

Затраты на реализацию Проекта частично покрыты за счет Гранта, предоставленного фондом «Русский мир».
 
IMPESUM
LJETOPIS, ISSN 1846-8756
IZDAVAČ
SAVEZ RUSA RH
www.ruskaljetopis.hr

Glavna urednica
Katarina Todorcev Hlača
rinahlača@gmail.com
ruskikulturnikrug@gmail.com
GSM +385 921753826
Moderatori
Katarina Todorcev Hlača
Viktorija Todorceva

Odjel „Novosti iz Rusije“
i reklama
Viktorija Todorceva

Dizajn, fotografiji
Jelena Litvinova
Nenad Marijan Hlača
Lektura
Eugenija Ćuto (ruski)
Nenad Marijan Hlača (hrvatski)

Prijevod
Katarina Todorcev Hlača
Viktorija Todorceva

Tehnička podrška
Timoshenko Dmitrij
Časopis izlazi u skladu sa
«Zakonom o elektroničkim medijima»
NN 153/09, 84/11, 94/13, 136/13

Sva autorska prava zakonom su zaštićena

Glasilo izlazi uz financijsku potporu Savjeta za nacionalne manjine RH