ISSN 1846-8756   Июль 2020
Хорватия: культура, туризм, экономика

Veza preko „Cabareta“.

Treći tjedan u veljači obilježila su dva naizgled sasvim različita događaja. Ali, to je samo naizgled. Ako dobro pogledamo, radi se o istoj društvenoj pojavi.

Naime, u subotu cijela Hrvatska preko ekrana pratila je izbor DORA koju je eto, nakon 8. godina ponovo imamo. Gledala sam više iz navike stečene još u doba mog „sovjetskog“ novinarstva kad sam bila zadužena za kulturu u gradskom „Večernjaku“. Dok sam gledala, sjetila sam se riječi najpoznatijeg humorista, mog odesita Mihaila Žvaneckog: „ Domoljublje je zapravo precizno, lako razumljivo i dobro argumentirano objašnjenje zašto mi moramo živjeti gore nego drugi“.  Prvo što sam zapazila da među natjecateljima na Dori nema poznatih lica hrvatske estrade. Nakon što sam odgledala pola, shvatila sam i zašto – da nije tako sramotno izletjeti već polufinalu. A kad sam vidjela tko je proglašen za pobjednika, shvatila sam da bi bilo bolje da uopće ne sudjelujemo na Euroviziji, ostanimo na Dori.    

Drugi po meni je jako bitan događaj je nova predstava „Kerempuha“ i kazališta „Morugva“ „Cabaret preko veze“.

Prvo što sam pomislila nakon 15 minuta predstave da oni koji su glasovali za „bijelog anđela“ na Dori sigurno se neće naći na ovoj predstavi. I ja njih razumijem. Nitko ne voli kad „životna dostignuća“ stečena teškom borbom u pronalasku veza i vezica netko tako zgodno popljuje sa scene. Ne moraš biti upućen u detalje „barbalukinog“ protežiranja da bi od prve prepoznao likove u predstavi koji su došli u Zagreb, te preko veza i ucjena su zauzeli mjesta koji bi trebali pripasti drugima. Međutim, sve je to u prošlosti. Danas svi oni imaju „anđeoska krila“ i misle da su svoje mjesto pod suncem dobili zahvaljujući vlastitom talentu i trudu. A eto, s javne pozornice njih podsjećaju kako se to zapravo dogodilo. 

Žena kanadskog Hrvata povratnika koji je sudjelovao u „prihvatizaciji“ Hrvatske, koja nakon njegove smrti nakon što je spiskala svu lovu otvorila poduzeće za čišćenje i dobiva narudžbe od muževih prijatelja – isto takvih tajkuna. Netalentirana glumica – gospođica ministarka, koja je ostala bez svemoćnog tate i sada se mora probijati preko kreveta. Ravnateljica kazališta koja je 20 godina na mjestu knjigovođe „frizirala“ račune, a sada je dobila vlast nad onima „tko nju jučer uopće nije primjećivao“. Čistačica koja je također posao dobila preko prijateljice koja se dobro uhljebila u Zagrebu.  Svi imaju lako prepoznatljive prototipe. I ne samo jedan!

Šokira ali i raduje da je tekst i režija na tragu „frličevizma“. Onaj čije fino uho ne podnosi psovke, može ostati doma i gledati reprizu Dore, jer bez te grube ali prepoznatljive leksike jednostavno nemoguće dati točan prikaz likova. Kako bi rekli Rusi, nije lijepo psovati, ali razgovor bez psovke se pretvara u izlaganje. Evo,recimo, probajte zamijeniti riječ „kurac“ na „penis“. Što ste dobili? Razgovor s urologom ili ispovijed prostitutke?

Najsmješnije ali i najtužnije da situacije u kojima se „rađaju“ karakterni likovi do te mjere realni da uopće ne znaš da li se nalaziš u kazalištu ili u stvarnom životu. Jedina je razlika da u stvarnom životu takav lik neće ni najboljoj prijateljici sve ispričati ovako ogoljeno i otvoreno. To je rijetka pojava kad kazalište nije „veliko čudo“ zato što nama pokazuje kakvima moramo biti, kako je govorila jedna od heroina Tove Jansson, a „velika prljava lokva“ u kojoj mi takvi kakvi jesmo, makar mislimo da se to na nas osobno ne odnosi.  

Odmah sam se sjetila da u doba mog novinarstva koje je palo na kraj danas pokojnog Sovjetskog Saveza, pojavilo se jako puno satiričnih predstava jer izgleda da čim je gore stanje u državi, tim se više narod „brani“ humorom i satirom. To je jednostavno obrambeni mehanizam. Ljudi znaju kako mora biti ali su izgubili svaku nadu da će jednog dana tako i biti. Humor i satira svjedoče da nisu jedini tko vidi što se događa okolo, ali netko još ima i hrabrost da progovori na glas.

Malo me iznenadio kraj predstave. Bojim se da ni sam autor ne vjeruje da će stara frajla ostaviti Zagreb, mjesto ravnateljice kazališta i otići na selo, a glumica koja preko tko zna koliko kreveta i ucjena dobila stalan angažman u tom istom kazalištu odjednom će se pretvori u onog „bijelog anđela“ koji se sprema odletjeti u Izrael. Osnivačica firme za čišćenje koja je iz svog džakuzi dospjela ravno u fotelju „gazde prijestolnice“ te se navukla na drogu i završila je „negdje u Indiji“, isto nije baš uvjerljiva. Stvarnost svjedoči upravo suprotno – ta fotelja je jača od bilo koje droge, onaj tko se jedanput nje dočepao…. Jedino vjerujem da čistačica koja se bila odrekla sina „pedera“ pomirila se sa tom činjenicom te otišla u Berlin čuvati „njihovu djecu i čistiti stan“. Možda nisam u pravu, ali čini se da je autor takvim malo uvjerljivim krajem također provocira gledatelja. Neka svatko shvaća u skladu sa svojom „pokvarenošću“. Na kraju krajeva svi mi volimo misliti da imamo bijela krila, makar i umjetna.          

Katarina Todorcev Hlača

18 февраля 2019 г.

Prva hrvatska olimpijada iz znanja ruskog jezika

5. lipnja 2020., uoči Dana ruskoga jezika i Puškinova rođendana, provedena je Prva hrvatska Olimpijada iz znanja ruskog jezika. Organizatori I. Olimpijade iz znanja ruskog jezika u Hrvatskoj bili su Rossotrudničestvo u Hrvatskoj, Hrvatsko društvo nastavnika ruskoga jezika i književnosti i Centar „Institut Puškin“ Pula, Hrvatska.

Землетрясение в Загребе. Кто виноват и что делать?

С 22 марта прошло две недели. Коронавирус и землетрясение разделили жизнь в Загребе на «до» и «после». И дело даже не в том, что эти события произошли, а в том, что мы в один ужасный день проснулись с осознанием, что после окончания пандемии и обновления Загреба это может произойти вновь и никто не знает, когда и где. Больше того, если с вирусом государство все-таки успешно пока справляется и человек может быть относительно спокоен, что в случае заразы будут приняты меры, то с землетрясением все обстоит иначе.

Jedinstveni projekt HNK u Zagrebu i 24sata

Jedinstveni projekt HNK u Zagrebu i 24sata, pokrenut u želji da gledatelji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu imaju priliku gledati predstave i u vrijeme kada je kazalište zatvoreno, u samo nekoliko dana izazvao je iznimno veliki interes gledatelja..

Izložba grafika Meera Akselroda u galeriji " Shira»

Izložba "Nacistička okupacija u grafičkim radovima Meera Akselroda" otvorena je 27.veljače u izložbenoj galeriji Shira. Posjetitelji izložbe u Hrvatskoj dobili su priliku vidjeti tridesetak slikarskih i grafičkih radova iz ciklusa „Njemačka okupacija“ koje odražavaju užas života na okupiranim područjima ali i masovni pokret otpora.

GRUNTOVČANI u Kerempuhu

„U tijeku su glumačke probe nove Kerempuhove predstave “Gruntovčani” Mladena Kerstnera i Borisa Svrtana, premijera koje će se održati u nedjelju, 8. ožujka 2020., u režiji Borisa Svrtana i Rajka Minkovića. Kazališni tekst nastao je adaptacijom Kerstnerove žufke komedije “Weekend u Gruntovcu” koja je izvođena u kazalištu Komedija 70-ih godina, ali nije nikad ekranizirana“

Predstavom „Idiot“ Zagrebački HNK završio 2019.

Predstava „Idiot“ Dostojevskog kojim u režiji Vasilija Senina zagrebački HNK završio 2019. Godinu izazvala je toliko polarne reakcije kritike, što nevoljko se može usporediti s romanom Bulgakova „Majstor i Margarita“ prema kojem nitko od onih tko uopće čita knjige nije ostao ravnodušan. Njega ili se voli, ili se mrzi.

Dvije premjere baleta „Orašar“ u Hrvatskoj

U zagrebačkom HNK „Orašar“, jedan od najljepših baleta na svijetu, premijerno izveden 29. studenog u koreografiji Vladimira Malakhova pod ravnanjem Diana Tchobanova, dok premjera predstave „Orašar“ u izvedbi Baleta uz orkestar riječkog HNK Ivana pl. Zajca nastala je u koprodukciji s INK – Gradskim kazalištem u Puli održana je 7 prosinca.

Božićni sajam Međunarodnog kluba žena Zagreb

Prvog dana prosinca Međunarodni klub žena Zagreb pod pokroviteljstvom Ureda Predsjednice Republike u prostorijama Zagrebačkog Velesajma organizirao je već tradicionalni Božićni sajam koji ima humanitarni karakter.

Nagrada Tito Strozzi dodijeljena je autorskom projektu Bobe Jelčića „Tri sestre“

Nagrada Tito Strozzi za najbolje umjetničko ostvarenje Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u sezoni 2018./2019. dodijeljena je autorskom projektu Bobe Jelčića Tri sestre te cijelom autorskom timu i glumcima koji su sudjelovali u realizaciji predstave.

Фестиваль «Musica Maxima» в 11-й раз в Загребе

Популярный фестиваль «Musica Maxima» в одиннадцатый раз распахнул свои двери загребским любителям классической музыки и гостям хорватской столицы. В его названии – имя вдохновителя и художественного руководителя фестиваля, блистательного российского музыканта Максима Федотова, которого в прессе часто называют «русским Паганини», в чьих руках скрипка творит чудеса. Во время проведения фестиваля в столицу Хорватии съезжаются знаменитые исполнители со всего мира, а российских музыкантов здесь давно знают и любят.

„Tusta“ Andreja Korovljeva

Biografski dokumentarac o Branku Črncu Tusti i njegovu pulskom punk-rock bendu KUD Idijoti svoju će svjetsku premijeru imao je u Motovunu, a u ponedjeljak, 30. rujna u Kinu Studentskog Centra pred mnogobrojnom publikom održana je svečana zagrebačka premijera dugometražnog biografskog dokumentarca „Tusta“.

Manije traže više prostora u javnim medijima

Nacionalne manjine premalo su zastupljene u javnim medijima zaključak je okruglog stola o istoimenoj temi održanoga 24. kolovoza u Osnovnoj školi Josipa Kozarca u Lipovljanima u okviru manifestacije Lipovljanski susreti 2019.

Lipovljanski susreti 2019

Lipovljanski susreti 2019. tradicionalna manifestacija trajali su od 22. do 25. kolovoza 2019. Manifestaciju je otvorio sisačko-moslavački župan Ivo Žinić, izaslanik predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, pokroviteljice Lipovljanski susreti 2019.

Колонка редактора

Ой, что делать?

Начитавшись всего и вся о коронавирусе и пройдя фазу «ой, что делать? ой, что делать?», я решила выработать для себя стратегию профилактики, которая, кстати, может помочь и в случае гриппа и всех последующих вирусов, которые периодически появляются, и почему-то все из Китая.

Литературная гостиная

Юлия Тодорцева

Как бы безнадежна ни была ситуация, конец у нити всегда где-то есть

Книжная полка

"Ništa nikada nikamo ne odlazi". Zbirka koja ostavlja dojam

Autorica ne štedi ni sebe ni druge, otkriva ono što bi mnogi rado prešutjeli jer smatra da ličnost stvaraju i udarci i kušnje. A ona upravo o kušnjama i udarcima piše u ovoj knjizi, a njih je, vidjet ćete, bilo mnogo.

Анонс событий

Оформить подписку на «Аргументы и факты Европа»

Для тех, кто любит читать российскую прессу далко от родины, популярное издание „Аргументы и Факты Европа“ , принимая во внимание, что сейчас сложно купить печатное издание в киоске, предлагает оформить юбилейную подписку на 25 номеров газеты „Аргументы и Факты Европа“ за 45 евро.

ПОЛОЖЕНИЕ О IV МЕЖДУНАРОДНОМ ТВОРЧЕСКОМ КОНКУРСЕ «ВСЕМИРНЫЙ ПУШКИН»

Настоящее Положение определяет условия, порядок организации и проведения Международного творческого конкурса «Всемирный Пушкин» (далее – Конкурс), посвященного в 2020 году 75 - летию Победы советского народа в Великой Отечественной войне.

Юридическая консультация

Мы, русские, в союзе с другими братскими народами ...

Наконец-то народные избранники в Думе занялись вопросом русских, проживающих в Российской Федерации и составляющих 80 процентов населения. Мне это особенно приятно, поскольку я уже неоднократно обращала внимание читателей, что русские и россияне или русскоязычные - это не одно и то же. Мое внимание привлекло предложение по поправке в Конституцию Константина Затулина.

 
Фонд Русский мир